"سینمای پلیسی" در انتظار روزهای آفتابی

جشنواره فیلم پلیس در حالی سومین دوره حیات خود را پشت سر می گذارد که به رغم توجه و حرکت به سمت احیای سینمای پلیسی در ایران ، هنوز این گونه(ژانر) نتوانسته آنگونه که شایسته این ژانر پرمخاطب است ، پا بگیرد و به تعبیری "سینمای پلیسی" در انتظار روزهای آفتابی است . سینمای پلیسی که شاید همگام با ورود سینما به این سامان در کنار سایر گونه ها (ژانر) متولد شد، اما از آغاز تاکنون به رشد و بالندگی دست نیافته و مخاطبان بومی خود را در حسرت و انتظار قرار داده است .
تولیدات پلیسی در قالب تلویزیونی در طول سالیان اخیر بیشتر و در مقیاس سینما کمتر در کشور تولید می شود و مخاطبان را به سوی خود می خواند اما این آثار که کمتر دارای ساختار مناسب فنی - مضمونی و فاقد در برگیری نیاز مخاطب با توجه به شرایط ملموس اجتماعی است، کمتر توانسته در مقابل آثار مشابه خارجی که تعدادشان نیز در تلویزیون کم نیست ، عرض اندام کند.

جشنواره فیلم پلیس به عنوان فرصتی برای عرضه و ایجاد جریان فرهنگی با پشتوانه ظرفیت های سخت و نرم افزاری، بستری برای توجه به این گونه از قاب سینما و امید به بهبود تولیدات تلویزیونی است.
نیروی انتظامی با ایجاد تعامل منطقی و ارایه تعاریف مناسب فرهنگی بویژه توجه به ظرفیت های سینمای اجتماعی از جمله فیلم های مستند که دربرگیرنده آسیب های اجتماعی در گستره های مختلف جامعه است، محور موضوعی جشنواره فیلم پلیس را به این نگاه اختصاص داده اند.
ناجا، با پایه ریزی جشنواره فیلم پلیس و راه اندازی مرکز "ناجی هنر" که به فعالیت های فرهنگی این نیرو بویژه در عرصه سینما و تلویزیون اختصاص دارد، کارکردهای آموزشی با نیم نگاهی جدی به ارتقای فرهنگ عمومی در جهت نهادینه کردن نظم و تقویت انضباط اجتماعی و روحیه قانون مداری را دنبال می کند.
سازمان پلیس از سالیان پیش و به دنبال مشارکت در تولید فیلم های انیمیشنی و آموزشی و پخش منظم آن از تلویزیون به اثرات رسانه تصویر درفرهنگ سازی و ایجاد کارکردهای مناسب آموزشی پی برده و بخشی از توان و دغدغه خود را فارغ از وظایف سازمانی به این امر مهم که شاید پیشتر مغفول واقع شده، اختصاص داده است.
ناجا با ورود به عرصه فیلمسازی و مشارکت در تولید آثار تلویزیونی و سینمایی که نمایش آثار انیمیشنی – آموزشی در حوزه های مختلف از جمله با موضوع ترافیک، فرهنگ شهر نشینی ، رعایت قانون و اشاعه قانون مداری و ارتباط با گروههای مختلف سنی جامعه ، آموزش بصری و اعتماد آفرینی میان آحاد جامعه و مجریان قانون در مدار تولید و عرضه آثار هنری را پی جویی می کند.
جشنواره فیلم پلیس به عنوان نماد این نگاه و حرکت، تجربه ای جدید برای داشتن رویدادی که یادآور داشتن سینمای پلیسی و ضرورت سرمایه گذاری اساسی برای تولید و عرضه فیلم در فرمت سینما و تلویزیون با بهره گیری از مضامین کیفی بدور از سفارش پذیری های رایج و استفاده از تکنیک و تولید فیلم در مقیاس استاندارد های معقول برای جذب مخاطب است.
به عقیده کارشناسان، تولید فیلم های آپارتمانی و استفاده صرف بصری - ابزاری از پلیس و تجهیزات مرتبط با این حرفه بیش از آنکه نشانگر قدرت و هوشمندی مجریان قانون باشد به دلیل نداشتن ساختار قوی روایی و شخصیت پردازی های ناقص و کارگردانی ضعیف، زیانبار و برای مخاطب ملال آور خواهد بود.
با نگاهی به تولیدات چند سال اخیر سینما و تلویزیون و فارغ از چند اثر انگشت شمار که تا حدودی به آثار معقول و تکنیکی سینمای حادثه ای – پلیسی جهان نزدیک است ، هیچ یک آثار سینمایی – تلویزیونی چنگی به دل نمی زند و اقبال مخاطب به آثار خارجی نظیر مجموعه "هشدار برای کبری 11" یا سریال های مشابه خارجی آن که قصه و شخصیت های با محوریت پلیس بوده ، گواه آن است.
بنابراین جشنواره فیلم پلیس می تواند به عنوان رویدادی دوسالانه ، یادآور ضرورت داشتن سینمای پلیسی متعالی و مطابق با شخصیت پلیس ایرانی - که تفاوت بسیار با شخصیت مکانیکی پلیس در سایر کشورها که صرفا دستورات آئین نامه ای را پیگیری می کند - ، باشد .
تولیدات پلیسی امروزه از جمله بخش های درآمدزا و پرمخاطب سینماست که غفلت از پرداخت به آن در کوتاه و دراز مدت ، سینمای ایران را از داشتن مخاطبان انبوه محروم می سازد.
حال که تعامل منطقی میان نیروی انتظامی و سینماگران و برنامه سازان تلویزیونی شکل گرفته، ایجاد آزادی عمل برای دسترسی آنها به پرونده های مختلف پلیسی، جهت مطالعه و ایجاد تحقیقات مناسب در جهت پرورش قصه و شخصیت پردازی مناسب، می تواند زمینه تولید آثار کیفی و ملموس و بدور از اغراق را در رسانه تصویر ( سینما - تلویزیون ) کشور فراهم آورد.
به عقیده صاحب نظران، اعتماد آفرینی و پرهیز از ارایه سفارش های رایج در ترسیم شخصیت غیرواقعی از پلیس و ماموریت های محوله، می تواند به عنوان برون رفت از سطحی نگری و برخی خط قرمزهای فرضی در تولید و عرضه فیلم در سینما و تلویزیون زمینه ارتقای تولیدات پلیسی را فراهم آورد.
چهارمین جشنواره فیلم پلیس با دوسال فرصت برای دیدن نخستین ثمرات آن درراه است .

/ 10 نظر / 11 بازدید
داود

[ایول .... جووووونف پلیستو بخورم [زبان]

mohammadreza fahmizee

آقا کم به اینتر نت افتخار نزول قدوم نازنیتان را می دهید

فرانک آرتا

سلام.خوبید؟ خبری ازتان نیست.به من هم سری بزنید.[لبخند]

محمود رحمانی<سینما باف>

سلام حسن عزییییییییییییزم اتفاقی سایتتو دیدم و واقعا مثل خودت فرهیخته وبا وقاااااااااااار. با اجازه پیوندت میکنم. دوستدارشما. و با بهترین آرزوهاااااااااااااااااااااااااااااااا.

کورش اسلام زاده

سلام پرشین بلاگرز «خبرخوان سینمائی» را بعنوان سومین خبرخوان خود، در دو نسخه «گرافیکی» و «تکست»، ارائه کرده است. نام وبلاگ شما در «لیست وبلاگهای سینمائی» قرارداشته و آخرین مطالب شما، با فاصله کوتاهی پس از انتشار، از طریق سایت پرشین بلاگرز یا «فید وبلاگ‌های سینمائی» قابل دسترس است. لطفن ازپرشین بلاگرز بازدید به عمل آورده و ازاین اقدام فرهنگی، غیر انتفاعی و مستقل حمایت کنید. http://persianbloggers.blogspot.com/2008/11/cinema-p.html

سینما باف

سلام حسن جان فکر کنم این روزها خیلی درگیر جشنواره ای

هادی مقدم دوست

سلام و خيلي مخلصم و ممنون [لبخند]

تا آخر دنيا برايت مي‌نويسم

نشست‌ نقد و بررسي مجموعه‌ي‌ شعر «تا آخر دنيا برايت مي‌نويسم» سروده‌ي عليرضا بهرامي برگزار مي‌شود. اين نشست در ادامه‌ي سلسله نشست‌هاي نقد و بررسي كتاب روشن ساعت 16:30 روز شنبه (سوم اسفند‌ماه) با حضور عليرضا طبايي، محمد رمضاني فرخاني و آرش شفاعي در خيابان سميه، بين خيابان بهار و مفتح (ضلع شمالي، بعد از برج سپهر) برگزار خواهد شد.

mohammadreza fahmizee

29 بهمن روز سپندارمذگان، جشن زمین و گرامیداشت عشق و محبت که سابقه بیش از 4000 ساله در تاریخ ما دارد برتمامی ایرانیان راستین مبارک باد