"همیشه پای یک زن در میان است"،روایتی مردانه از دنیای زنان

فیلم "همیشه پای یک زن در میان است" ساخته کمال تبریزی، اثری شخصی که در نبود رقابت حرفه ای در میان سینما گران و غفلت از پرداخت به مضامین تاثیرگذار و عمیق در گیشه یکه تازی می کند.
تبریزی از آن دسته فیلمسازانی است که به قولی زمانه خود را خوب می شناسد و تلاش دارد هیچگاه خود را از تک و تاب نیاندازد.این فیلمساز پس از اثر جنجالی و بحث برانگیز مارمولک و یک تکه نان که مضمونی ماورایی را در خود داشت، روایتی جدید از وضعیت زن و تلقی شخصی از زنان در پهنه زندگی و روابط اجتماعی را در همیشه پای زن در میان است به تصویر کشید.
این فیلم که برگرفته از داستان‌های کوتاه کتابی به همین نام از سیدمهدی شجاعی توسط رضا مقصودی و نغمه ثمینی نوشته شده است.
همیشه پای یک زن در میان است ، روایت دعواهای مرسوم و مطالبات زن و مرد و کوتاه آمدن زنان است اما در این فیلم زن است که کوتاه نمی آید و مشکلاتی را برای مردی که دوستش دارد اما به مصلحت از او جدا و در نهایت به هم رجوع می کنند.

این فیلم داستان آدم های مختلف با روحیه های متفاوت است که هریک تعلقات خود را سرکوب و به نوعی از آن چیزی که هستند ، فرار می کنند، کسی که دائم زنان را مخل آسایش و زندگی می داند و در نهایت خود زندگی و ازدواج را ترجیح می دهد و دیگری که از مقام و موقعیت برای استفاده از زنان دستمایه رفتاری دارد و زنی که احساس بی پناهی در مواجهه با سیل پیشنهاد بی شرمانه دارد.
تبریزی کارگردان همیشه پای یک زن در میان است در نوشتاری، انگیزه توجه به این مقوله این گونه بیان کرده است: دوران کودکیم شروع شد، سالهای اول دبستان، احساس می‌کردم همه این جهان یک نمایش است! و از پدر و مادرم گرفته تا اولیای مدرسه و بقالی و قصابی و قنادی و سلمانی و غیره، همه بازیگران این نمایش هستند، تا بتوانند روی من! تاثیرات خاصی بگذارند! این احساس همراه من بود تا بعدها که به سن بلوغ رسیدم و بیشتر توانستم خودم و محیط اطرافم را بشناسم، به‌ این نتیجه رسیدم که همه افراد و اشیاء پیرامون، می‌توانند یک نشانه باشند و هستند!.
و این تلقی را بیشتر در مورد مادربزرگم داشتم، سواد نداشت اما در عین سادگی حرفهای بسیار عمیق و حکیمانه می‌زد، بتدریج احساس می‌کردم که او در خانواده و فامیل، مهمترین و اولین نقش را دارد، اوست که همه تدبیرها را می‌داند، و راه‌حل همه مشکلات را پیدا می‌کند! همه دخترها و پسرها، نوه‌ها و نتیجه‌ها و دیگران ، وقتی با مسئله‌ای لاینحل روبرو می‌شدند، با مادربزرگ مشورت می‌کردند و در فاصله کوتاهی راه‌حل را می‌یافتند، مسائل از همه نوع بود، ساده و پیش پا افتاده، تا مهم و سرنوشت‌ساز! مدتی بعد به این نتیجه رسیدم که توانایی و قابلیت فوق العاده مادربزرگ از زن بودن او ناشی می‌شود و پدربزرگ گرچه باسواد بود، اما این دانش و بینش را نداشت! چند سال بعد به این نتیجه قطعی رسیدم که زن مخلوقی استثنایی است و امکانات غیرقابل مقایسه با مردان دارد، مطمئن شدم نقشی که مادربزرگ در فامیل داشت، به تناسب ، زنان در جوامع بشری دارند!...

می‌دانم که این فرضیه کاملا بر خلاف مدارک و شواهد موجود است و دانشمندان آن را قبول ندارند! اما این رازی است که فقط زنان می‌دانند و من!! ... دانشمندان را هم مادرانشان تربیت کرده‌اند که مسئله مهم خلقت را وارونه جلوه دهند! ... غافل از اینکه در همه اتفاقات کوچک و بزرگ، همیشه پای یک زن در میان است و خدا بیشتر از همه مخلوقاتش ، طرفدار زن‌هاست!
همیشه پای یک زن در میان است روایت یک خیابان خیابان باریک پر از ترافیک است که به اکثر قهرها و دعوای همسایه‌ها، هم محله‌ها و خانواده‌ها توجه کنید به خیلی از جنگهای تاریخی نگاه کنید، حتی دعوای هابیل و قابیل را دوباره مرور کنید، همیشه پای یک زن درمیان است.
حبیب رضایی، گلشیفته فراهانی، آهو خردمند، اسماعیل خلج، حسن معجونی، صبا کمالی، حبیب‌الله حداد، سیاوش چراقی‌پور، شبنم مقدمی، مژگان جودی، هنگامه صالحی ، مهران مدیری و رضا کیانیان در این فیلم ایفای نقش کردند.
معجونی از قبل و مروری بر امروز با زبانی به ظاهر طنز اما گزنده ، اجتماعی که ابزار بر گوشت و پوست فائق آمده و همه چیز در سطح مانده و عمقی ندارد، همه گرفتار کار و معاش و غفلت از عشق و دوست داشتن، اما همیشه پای یک زن در میان است در بیان این مقوله نیز دچار بریدگی و گسست و صرفا به دلیل نام کارگردان و بازیگران مطرح موفق نشان داده است .
بسیاری از منتقدان سینمایی، نبود رقابت حرفه ای در میان سینماگران و فقدان کارگردانان صاحب سبک و مولف و عافیت طلبی برای رصد کردن موضوع و پرداخت صحیح آن متناسب با خواست و نیاز جامعه را دلیل پسرفت فیلمسازان خوش ذوقی همچون تبریزی می دانند.
همیشه پای یک زن در میان است با وجود شخصیت پردازی روان و انتخاب مضمونی بدیع برای روایت به دلیل در سطح ماندن،اثری به شدت متوسط از تبریزی به شمار می رود و حتی شوخی های کلامی و رفتاری بازیگران نیز نتوانسته این اثر را بالا بکشد.
به هر سوی این اثر در گیشه موفق و اقبال مخاطبان را همراه داشته و به قولی تنور اکران را در ماههای پایانی فصل گرما داغ کرده، هرچند که انتظار از تبریزی همچنان به دلیل کارنامه پیشین چیزی فراتر از همیشه پای یک زن در میان است ، می باشد.
/ 1 نظر / 32 بازدید
داوود کنشلو

برایت نظرت احترام قائلم[خداحافظ]